13. aprill 2020

"Tuletornipidamine"

Jeanette Winterson "Tuletornipidamine".

Tee selle raamatuni oli väga juhuslik. Või kas on üldse olemas juhuseid?
Üks mu tuttav kolis ja revideeris oma raamaturiiuleid. Pakkus raamatuid (koguduse) raamatukogule, kuhu sai nimekirjast nii mitmedki toredad ja head asjad välja valitud. Mul oli just olnud esimene kokkupuude Punase raamatu sarjaga, mis pakkus tõelise elamuse (Maylis de Kerangal. Parandada elavaid). Nägin seal nimekirjas ka seda raamatut, millest nüüd siin kirjutan. Nii ma selle endale küsisin ja saingi. Möödus tervelt aasta ja veel rohkemgi, kui raamatu taas avastasin. Maakodust, öökapilt.
Esimese hooga tundus täiesti huvitav ja põnev. Aga mida edasi, seda segasemaks asi minu jaoks läks... Ja ma ei saanud seda, mida ootasin...
Ju ma ei suutnud nii mõttega kohal olla, kui vaja... Mitu erinevat lugu üksteise sees ja kõrval.
Guugeldades leidsin mitmeid kiitvaid kommentaare-arvustusi. (Raamat oli esimese kolmandiku peal vast, kui lugesin neid). Ja need kruttisid mu ootused veel eriliselt üles, aga ... ei tulnud midagi. Ei olnud minu teetassike...
Keskne teema on lugude jutustamine ja lood. See on tänapäeval väga moes asi, nii et mõistan neid, kes seda nautisid.
Mulle meeldis see arvamusavaldus raamatu kohta. Ja siingi oli üht-teist, mida isegi oleksin mingil moel kajastanud ja raamatust välja kirjutanud (mõtteterad, tsitaadid, ütlemised).

... ja lood, mida tahan teile jutustada, heidavad valgust osale mu elust ja jätavad pimedusse ülejäänud osa. Kõike ei peagi teadma. Kõike ei olegi olemas. Lood ise annavad tähenduse.

Mõned inimesed ütlevad, et parimail lugudel ei ole sõnu. Neid pole kasvatatud tuletornipidamiseks. Tõsi ta on, et sõnad pudenevad maha ning et tähtsad asjad jäetakase sageli ütlemata. Tähtsad asjad on peidus näoilmetes, liigutustes, mitte meie lukustatud keeltes. Tõelised asjad on liiga suured või liiga väikesed, või igal juhul alati vales suuruses, et keeleks nimetatud vormi mahtuda.

...Keera maha igapäevane kära ja kõigepealt tuleb kergendus vaikusest.

Me elame maailmas, kus tuleb osta või jätta. Armastus pole oluline.

Elus oli väga palju sellist, mis võinuks pigem lugemata jääda. 

Viimast tsitaati ei tasu nüüd päriselt loetud raamatule külge kleepida. No ses mõttes, et võinuks pigem lugemata jääda. Sai loetud ja oli päris palju häid mõtteid ja ütlemisi. Minu jaoks jäid selles raamatus just olulisemat rolli mängima mõtteterad kui lood.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar