3. märts 2023

"Minu Süüria"

Tanja Dibou. Minu Süüria: hetk rahu ja sõja vahel.
Toimetajad: Mae Lender, Epp Petrone
Petrone Print, 2022
256 lk., 6 l. ill.
(Minu-sari)

"Mis, sa oled Süürias käinud?! On see tõesti võimalik? Neid küsimusi kuulen sageli…

Minu Süüria lugu algas Peterburis, kus õpingute ajal tutvusin oma tulevase abikaasaga. Tänu armastusele sattusin Süüriasse 2010. aastal, kui see kohutav sõda polnud veel alanud. Elasin sel rikkaliku ajaloopärandiga maal aasta, püüdes kinni pilvitu hetke rahu ja sõja vahel.

Noore naisena ei soovinud ma olla üksnes koduperenaine, seega osalesin Euroopa vabatahtlikus noorteprojektis, töötades Palestiina põgenikelaagri noortekeskuses Yarmoukis, panustades Damaskuse lasteteatri tegevusse ja õppides araabia keelt kohalikus mošees.

Minu lugu räägib rõõmudest ja muredest, mida inimene tunneb eemal kodumaast, püüdes kohaneda uue ja võõra eluviisiga – siin on nii minu euroopaliku pilgu ja slaavi hingega Süüria avastamise kogemus kui ka mu abikaasa katsumused Eestis, kus ta peab silmitsi seisma jäiga bürokraatiaga.

See raamat on vastus kõigile küsijatele."

Niisuguse kokkuvõtte leiame raamatu tagakaanelt.

Paar väljakirjutust ka:

Issand, tahaksin kas või minuti üksi olla! Palun veidigi privaatsust! 
Kohtumiste rohkuse tõttu tunnen end nagu tühjaks pigistatud sidrun. Tagasi vaatamata tahaks põgeneda kõrbesse ja jääda üksi sinna. Pean kalliks neid nii harvu üksinduseminuteid ja ahmin endasse erakordse rõõmu ja aplusega. /.../
Tundub, et ma ei ole veetnud sekunditki omaettte, alati on keegi lähedal. Isegi hilisõhtul, kui juba tukk peale kipub, on meie maja ikka veel rahvast täis. Tädid, onud, vennapojad, vennad, õed, nõod, lapsed, naabrilapsed... Lõputu külaliste rodu. Nagu olekski iga jumala päev just selleks, et nendega kohtuda. Pole harvad juhud, kui toas istub umbes 3o inimest, kes kõik on üksteise nõod.

Kogu seda sugulaste, sõprade, tuttavate tähelepanu hindan ma muidugi väga.
Aga ma olen väsinud... Väsinud olemast mannekeen vaateaknal. Kõik vahivad sind, räägivad sinust. Mulle meeldib nukuteatris ja noortekeskuses, seal teen midagi kasulikku, aga kodus on ainult külalised ja arvukad sugulased. See olukord paneb mind korralikult proovile.
Midagi on vaja ette võtta, et astuda maha sellelt oravarattalt. /.../ Ainult minu mees ja mina. Reis kahele? Tore mõte! 
Idee tuleb samadest lapsepõlvemälestustest - Palmyra varemetega postkaardilt. Ma tahan just sinna. Seal on rahu ja vaikus, liiv ja ajalookillud.

Igati lugemist vääriv raamat. Araabiakeelne ja islamiusuline riik. Hoopis midagi muud, millega igapäevaselt kokku puutume.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar